Cant find it?Try Searching the entire web with:

Google

Thursday, March 29, 2007

Galeri Tips Menjadi Kaya/Jutawan Di Malaysia

Munculnya GALERI TIPS MENJADI KAYA/JUTAWAN DI MALAYSIA ini adalah untuk memberi anda pandangan dan pengetahuan tentang Pelaburan masa kini. Saya akan sentiasa updatekan galeri ini.

1. Jika anda bekerja di syarikat swasta dengan gaji RM2,500, simpanlah 21 peratus atau RM532.00 sebulan dalam bank yang memberi faedah, katakan 1 peratus sebulan, 25 tahun kemudian, wang anda menjadi RM1 JUTA dan mungkin lebih.

2.Jika usia anda telah mencecah 40-an dan mempunyai wang simpanan RM100,000.00 anda boleh membeli tanah seluas 6 ekar di kawasan berpotensi di luar kawasan Kuala Lumpur. Lima tahun kemudian, nilainya mungkin meningkat kepada RM200,000.00.

3.Jika anda pelabur ayang bijak, melaburlah dalam pasaran saham kerana ia ibarat lombong emas. Nilai dagangan harian di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) melebihi RM200 JUTA. Belilah saham berharga murah tetapi berpotensi untuk naik.

4.Kebanyakan orang yang sudah kaya merupakan bos kepada diri sendiri. Bukalah perniagaan yang berdaya maju. Hadis riwayat Bukhari ada menyebut, sembilan persepuluh daripada rezeki berpunca daripada perniagaan.

5.Tahu berniaga sahaja tidak cukup. Anda mesti mempunyai kenalan yang ramai, dari rang perbankan untuk mudah mendapat pinjaman. Ahli politik untuk memperolehi political rewards dan para usahawan untuk mewujudakan rangkaian perniagaan.

6.Pelajarilah cara orang cina berniaga. Di malaysia, etnik cina mewakili 30 peratus penduduk tetapi menguasai lebih 50 peratus ekonomi negara.

7.Sejak liberalisasi perdagangan diperkenalkan, peluang membuat wng tidak terikat dalam negara sahaja. Hasilkan barangan bermutu yang boleh dieksport. Di Malaysia hanya ada 26 juta pelanggan tetapi apabila AFTA dimulakan pada 2005, jumlahnya melebihi 500 juta!

8.Orang selalu berfikir memasuki politik adalah platform mudah untuk menjadi kaya. Itu silap. Dalam politik Malaysia lebih ramai orang melayu yang sudah kaya menyertai bidang itu. Tetapi ada juga kes dimana orang yang kaya bertambah kaya selepas menjadi ahli politik tertentu.

9.Sertai aktiviti pemasaran multilevel (MLM) jualan langsung. Sebagai ganti menghabisakan banyak masa menjual produk, anda boleh menjual program untuk menjual produk.Konsep ini memerlukan masa yang lama kerana anda hanya perlu mencari seramai mungkin ahli untuk menjadi agen dan seterusnya mengumpul kekayaan daripada komisyen. Ia lebih berkonsep piramid – semakin anda di atas semakin banyak wang yang dikumpulkan.

10.Jangan bazirkan wang dengan gaya hidup yang diluar kemampuan.

No comments: