Cant find it?Try Searching the entire web with:

Google

Thursday, March 29, 2007

Galeri Petua Mahaguru Pelaburan

Wujudnya GALERI PETUA MAHAGURU PELABURAN ini adalah untuk menyokong lagi kepada sesiapa yang membuat perniagaan mengenai pelaburan. saya akan sentiasa mengemaskini tentang Dunia Perniagaan Pelaburan.

Pelaburan, sebagai alternatif, anda boleh menjadi jutawan melalui pelaburan. Jika tahu menganalisis pasaran saham seperti yang dilakukan oleh John Maynard Keynes, Benjamin Graham dan Wommack, petuanya, anda harus mengetahui bilakah masa terbaik untuk membeli atau menjual saham. John Maynard Keynes, misalnya, adalah seorang tokoh ekonomi yang berjaya dan dikenali ramai pada abad ke-20. Sehingga kini sesetenagah teorinya masih digunakan sebagai dasar ekonomi negara mden. Nama Keynes melonjak naik apabila berjaya menguruskan dana pelaburan di Cambridge yang meningkat 10 kali ganda, daripada 30,000 kepada 380,000 pound sterling dalam tempoh 10 tahun.

Sebelum Pelaburan, dia sebenarnya merupakan jutawan sebelum Perang Dunia Kedua dan terkenal sebagai penyelidik pasaran saham yang agak malas. Keynes cuba menghabiskan masa setengah jam untuk membaca laporan urusniaga saham di suratkhabar. Selepas itu dia akan menelefon broker dan memberi arahan saham-saham yang ingin dibeli. Bagi Keynes terdapat dua kaedah yang boleh dipegang jika seseorang ingin bermain saham. Pertama, pelabur harus membuat penelitian atau kajian semua maklimat berkenaan syarikat dan membuat ramalan masa depan syarikat. Namun dia tidak gemarkan cara tersebut kerana ia memerlikan ketelitian dan kesabaran. Keynes sebaliknya percaya kepada kaedah kedua iaitu pelabur perlu meramalkan apa yang difikirkan oleh pebur lain tentang pergerakan saham kepada masa akan datang. Dalam kata yang lain mengkaji gelagat pemain-pemain saham dalam pasaran saham.

Berbeza dengan Keynes, Benjamin Graham pula langsung tidak mempercayai nasihat yang diberi oleh broker saham yang disiarkan di dalam akhbar. Dia yang mengajar subjek Analisis Sekuriti di University Colombia berpendapat pelaburan saham memerlukan kesabaran dan kerja kuat. Baginya, pelaburan saham membabitkan risiko tinggi. Jadi apa yang penting ialah memastikan anda tidak kehilangan wang. Graham menjelaskan mendapat sedikit keuntungan sudah memadai kerana dalam jangka masa panjang wang yang diperolehi tadi akan berganda-ganda. Paling utama ia harus konsisten. Selain itu masa terbaik untuk menjual saham adalah sewaktu anda dalam keadaan optimistik dan membeli semula apabila berasa pesimistik. Katanya anda patut membeli atau menjual saham mengikut syarat-syarat sendiri bukan mengikut pasaran. Prinsip Graham terbukti tepat kerana sewaktu bersara dia mempunyai sebuah syarikat pelaburan saham.

Wommack menjelaskan anda perlu memerhatikan bilakah masa yang terbaik untuk memasuki pasaran. Dia membeli saham apabila orang ramai tidak berminatyang mana kebanyakan saham diletakkan pada harga yang rendah. Setelah dua atau tiga tahun kemudian apabila ramai yang menunjukkan minat, inilah masa terbaik untuk anda menjualnya. Jika teknik yang mudah ini diamalkan, anda boleh mendapat keuntungan yang lebih tinggi berbanding pelabur-pelabur yang aktif di pasaran.

No comments: